Czego Nie Uczą Na Epidemiologii ?
2018-09-29 [wersja do druku]
Rysunek 1
źródło: red. Leon Jabłoński i Irena Dorota Karwat, Podstawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych. Podręcznik dla studentów nauk medycznych i pielęgniarskich studiów licencjackich, Katedra i Zakład Epidemiologii Akademii Medycznej w Lublinie, Lublin 2002
źródło: red. Leon Jabłoński i Irena Dorota Karwat, Podstawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych. Podręcznik dla studentów nauk medycznych i pielęgniarskich studiów licencjackich, Katedra i Zakład Epidemiologii Akademii Medycznej w Lublinie, Lublin 2002
Najzabawniejsze jest to, że zaledwie 40 stron dalej autorzy wprowadzają piramidy wieku i nie pokazali przykładu. Rozumiecie? W podręczniku do epidemiologii dla studentów, gdzie omawiana jest piramida wieku, nie ma rysunku piramidy wieku. Student, po zakończeniu takiego kursu, nie wie, jak ona wygląda! No chyba że na własną rękę sprawdzi sobie w internecie, ale nie po to składamy się na powszechną edukację, co nie?
Eh, ale co ja tam wiem? Najwyraźniej mam wygórowane oczekiwania, szukałam w złym miejscu, a studentom wcale nie jest potrzebna umiejętność czytania wykresów.
Jakiś czas później zaopatrzyłam się w inną książkę: Choroby zakaźne w Polsce i ich zwalczanie w latach 1919-62 i jak to tej pory jest to chyba najlepsza pozycja zakupiona pod kątem bloga. Na szybciocha przejrzałam sobie informacje o odrze, bo na razie tylko nią się zajmuję, i od razu potwierdziło się kilka moich przypuszczeń. Także na pewno pojawią się cytaty.
Rysunek 2
źródło: red. Jan Kostrzewski, Choroby zakaźne w Polsce i ich zwalczanie w latach 1919-62, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1964
źródło: red. Jan Kostrzewski, Choroby zakaźne w Polsce i ich zwalczanie w latach 1919-62, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1964
Żeby nie było, że jestem jakimś zgryźliwym zgredem: ludzie znający się na rzeczy również zauważają, że nauka epidemiologii leży.
A co do zagadnień, które miałam nadzieję znaleźć: w obecnym podręczniku zaznaczono, że zakres materiału zawartego w nim nie uwzględnia w pełni potrzeb studiów magisterskich. Szerzej ma być on opisany w II wydaniu podręcznika szeroko stosowanego w całym kraju do nauczania studentów studiów magisterskich oraz w specjalizacjach podyplomowych. Żywię więc nadzieję, że może tam znajdę to, czego szukam, i że w ogóle taka wiedza jest wykładana na studiach medycznych. Mam zatem prośbę do studentów: z jakich podręczników dowiadujecie się tych rzeczy? Polećcie mi coś :)
Na zakończenie rozwiązanie zagadki. Dane, które podałam, to najprostsza możliwa zależność liniowa (zaraz po funkcji stałej). Określa wzrost pewnej wartości o 0,369 co każde 8 lat. Rączka w górę, kto to zauważył? A to tylko 10 punktów.
WNIOSKI
Wykres jest najlepszym przyjacielem człowieka.
Wykres jest najlepszym przyjacielem człowieka.
comments powered by Disqus